Aby połączyć stolicę Tyrolu Innsbruck i dawne uzdrowisko klimatyczne Igls, budowniczowie kolei z 1900 roku zbudowali tory, które wiły się przez las na wysokości ponad 280 metrów. Tramwaj nr 6 jest trafnie nazywany przez miejscowych "tramwajem leśnym". Z przystanku "Bergisel" przy bazylice Wilten, wybierz się w malowniczą podróż przez bujne lasy sosnowe, obok zamku Ambras i przez zieloną okolicę do Igls. Po dotarciu na miejsce warto wybrać się na piękny spacer z Igls nad jezioro Lansersee, gdzie można zjeść posiłek w restauracji nad jeziorem lub wziąć orzeźwiającą kąpiel w gorący letni dzień. Ponownie wsiądź do zabytkowego tramwaju na przystanku "Lanser See", który znajduje się w odległości kilku minut spacerem od jeziora, i wróć do Innsbrucka.
Atrakcje widokowe: Jezioro Lansersee (spacer lub kąpiel); zwiedzanie zamku Ambras; spacer po Igls
W Innsbrucku wejdź na pokład tramwaju STB Stubaitalbahn, jadącego do Fulpmes,
aby odbyć niezapomnianą podróż do malowniczej Doliny Stubai. Opuścisz tętniącą
życiem stolicę Tyrolu w kierunku przełęczy Brenner i wkrótce tramwaj zacznie się
wspinać do góry. Stopnie nachylenia są poważne, podobnie jak miejscami krzywizny.
Linia obsługuje małe miejscowości w dolinie Wipptal, takie jak Natters i Mutters, a
następnie wjeżdża do doliny Stubai. Trasa biegnie również przez gęste lasy a po
drodze znajduje się kilka wysokich zakrzywionych wiaduktów. Przygotuj aparat
fotograficzny na zapierające dech w piersiach widoki na skocznię narciarską
Bergisel, surowy kanion Sillschlucht, wyniosły most Europabrücke i wspaniały szczyt
Serles. Jelenie i bydło często pasą się po stronie linii kolejowej i są na tyle
przyzwyczajone do odwiedzających w okolicy, że zwykle leniwie spoglądają na
ciebie, gdy robisz zdjęcie. Górska idylla w najlepszym wydaniu.
Innsbruck leży na wysokości 550 metrów, a Seefeld na 1200 metrach. Tak więc kolej
łącząca Innsbruck i Seefeld musi pokonać 650 metrów przewyższenia na swojej 20-
kilometrowej trasie. Najbardziej niezwykłą rzeczą na trasie kolei Mittenwald jest długi
odcinek z wieloma tunelami wzdłuż krawędzi Martinswand (Martin's Wall),
prostopadłej ściany skalnej, w tym przejście prawie 2-kilometrowego tunelu
Martinswand przez ścianę skalną. Spektakularna kolej Mittenwaldbahn łączy
Innsbruck z Seefeld i prowadzi dalej na zachód przez przełęcz Scharnitz i granicę
austriacko-niemiecką do Garmisch-Partenkirchen i Monachium. Jazda pociągiem na
takiej trasie to ekscytujące doświadczenie. Długa wspinaczka do Seefeld z dużymi
nachyleniami i 200-metrowymi zakrętami, przebłyski rwących potoków daleko w dole
oraz częste wiadukty i tunele - które, z wyjątkiem ciemności i kapania z dachu,
sprawiają, że podróż jest pełna wrażeń. Jeśli chcesz zrobić zdjęcie spektakularnego
widoku na dolinę Innu, nie wahaj się, w przeciwnym razie znajdziesz się w kolejnym
ciemnym tunelu. Patrząc w górę, zobaczysz postrzępione klify i twarze, patrząc w dół
kaniony i rowy. Kolej Mittenwald podąża śmiałą trasą, zaplanowaną przez
pionierskich inżynierów kolejowych i została otwarta ponad 100 lat temu. Wiele osób
dojeżdżających do pracy codziennie podróżuje pociągiem z Seefeld do Innsbrucka,
więc podczas tej pełnej przygód wycieczki kolejowej można spotkać się z
mieszkańcami.
Najwyżej położona międzynarodowa granica Austrii jest również najwyżej położoną
utwardzoną drogą w kraju, otwartą dla pojazdów silnikowych. Spektakularny
serpentynowy podjazd osiąga szczyt 2 509-metrowej przełęczy Timmelsjoch (zwanej
po włosku Passo Rombo) i łączy dolinę Ötztal w austriackim Tyrolu z doliną Passeier
we włoskiej prowincji Południowego Tyrolu. Po Col d'Agnel, Timmelsjoch jest drugą najwyżej położoną międzynarodową granicą w Europie. Latem jest łatwo dostępny transportem publicznym. Wysokoalpejska droga Timmelsjoch jest płatna, więc jadąc tam autobusem oszczędzasz na opłacie za przejazd i zostaniesz podwieziony na górę bez kłopotów z samodzielną jazdą serpentynami, dając ci czas na podziwianie widoków na wyrzeźbione lodowcem doliny, majestatyczne szczyty i odległe krystaliczne jeziora. Każdego roku Timml, jak jest pieszczotliwie nazywany przez miejscowych, wita tysiące kierowców rekreacyjnych, motocyklistów, rowerzystów i wszystkich innych spragnionych posmakowania historii i malowniczego piękna Tyrolu. Jeśli inspiruje Cię wspaniała przyroda, po prostu się rozejrzyj! Zatrzymaj się w Muzeum na szczycie Timmelsjoch, aby poznać historie barwnych postaci i wgląd w historię przełęczy. Pięknym spacerem w tej okolicy jest wycieczka w pętli do jeziora Kummersee, która zajmuje około 3 do 4 godzin. Skalne kopce na szczycie przełęczy, w odległości krótkiego spaceru od parkingu, są spektakularne i zdecydowanie warte odwiedzenia dla każdego, kto wybiera się w tę podróż; do tego spaceru nie są wymagane wytrzymałe buty.
Wyniosłe Alpy Lechtalskie słyną z ostrych grzbietów, poszarpanych szczytów i
samotności, jaką oferuje ich surowy teren, tworząc dramatyczną scenerię o
niezrównanym przepychu i pięknie. Budowa drogi w tym terenie jest wyzwaniem,
podobnie jak jej utrzymanie. Droga jest zwykle otwarta do maja, ale latem często
dochodzi do jej zamknięcia z powodu wiosennych burz śnieżnych i silnych burz.
Droga na przełęczy jest podatna na lawiny, spadające skały i lawiny błotne. Niemniej
jednak droga przez przełęcz Hahntennjoch jest ważnym szlakiem, ponieważ łączy
górną dolinę rzeki Inn z tyrolską doliną Lechtal w miesiącach letnich. Wysokoalpejska
droga prowadzi z Imst (Inntal) do Elmen (Lechtal) i jest popularna wśród
motocyklistów i rowerzystów. Ponadto wzdłuż tej malowniczej trasy kursują autobusy.
Jadąc z Imst, przejedziesz przez surową dolinę Salvesental, mijając jałowe skały,
piargi i zarośla. Gdy zbliżasz się do szczytu, sceneria staje się coraz bardziej
malownicza i urocza, ze schroniska Maldonalm i serowarnią po prawej stronie oraz
pasącym się bydłem i niesamowitymi dzikimi kwiatami, jak okiem sięgnąć. Przełęcz
ma świetne punkty dostępu dla turystów, takie jak malownicza wędrówka do
schroniska Anhalter Hütte. 1,5-godzinny spacer ukazuje ten nieziemski krajobraz w
całej okazałości, a szlak prowadzi przez pola kwiatowe i obok grzmiących
wodospadów. Jest to jedno z najlepszych miejsc w Tyrolu do oglądania wiosennych
kwiatów! Ze schroniska Anhalter Hütte można wrócić do przełęczy lub zejść do
Bschlabs wzdłuż doliny Plötzigtal, gdzie można złapać autobus powrotny. Bschlabs,
Boden i Pfafflar nie są słowami, które łatwo schodzą z języka, ale w tych maleńkich
wioskach doliny Bschlabertal czynnik wow znacznie przewyższa czynnik "oj" na tym
odległym pustkowiu czekają wspaniałe krajobrazy, a trzy wioski liczą łącznie nie
więcej niż 130 mieszkańców. Zabytkowe drewniane domy, które są typowe dla
Pfafflar, są zbudowane z okrągłych pni drzew; niektóre z nich pochodzą z XIII wieku.
Małe miasteczko Jenbach samo w sobie nie jest szczególnie spektakularne, ale jego stacja kolejowa jest prawdziwym klejnotem dla miłośników kolei, ponieważ ma dumne wyróżnienie posiadania jednego z bardzo rzadkich torów o potrójnym rozstawie na świecie. Jenbach to miejsce, w którym spotykają się trzej różni przewoźnicy korzystający z trzech różnych silników trakcyjnych i trzech różnych rozstawów torów: Achensee Cog Railway z linią o rozstawie metrowym (1000 mm), Austrian Railways z linią o standardowym rozstawie (1435 mm) i Zillertal Train z wąskim rozstawem (760 mm). Tak więc linie biegnące tutaj są dla standardowego i dwóch różnych wąskotorowych taborów, dzięki czemu Jenbach jest idealnym miejscem na dwie naprawdę niezapomniane, historyczne przygody z przejażdżką pociągiem. Jenbach jest również dobrze położony w międzynarodowej sieci kolejowej, więc dotarcie tutaj jest łatwe dzięki regularnym połączeniom kolejowym z Innsbrucku i większości głównych miast europejskich.
Kolej zębata Achensee to 7-kilometrowa kolej o metrowym rozstawie torów, biegnąca między Jenbach i Seespitz. Na swojej długości pokonuje około 440 metrów przewyższenia, a bardziej strome odcinki wykorzystują system zębatek Riggenbach. Pod kołami i pomiędzy nimi znajduje się gigantyczna przekładnia - trzecia szyna - używana przez pociąg do pokonywania stromych wzniesień. Jest to najstarsza kolej zębata w Europie, która nadal jest napędzana parą i nadal zapewnia poczucie przygody i historii, przewożąc pasażerów ze stacji kolejowej w Jenbach na wzgórze do malowniczego jeziora Achensee. Przeżyj przygodę podróżując opalaną węglem, napędzaną parą lokomotywą i ciesz się Tyrolem w najlepszym wydaniu... oszałamiającą scenerią i majestatycznymi szczytami, a wszystko to z widoku historycznego wagonu pasażerskiego z 1880 roku, zwanego Theodor, Hermann, Georg lub Hannah. Przeżyj historię z widokami i dźwiękami z przeszłości podczas naprawdę spektakularnej 30-minutowej podróży na pokładzie wąskotorowej kolei zębatej Achensee. W Seespitz nad brzegiem jeziora Achensee możesz kontynuować niezapomnianą podróż łodzią floty jeziora Achensee. Przy dobrej pogodzie zaleca się popłynięcie łodzią do Gaisalm, gdzie znajduje się początek wspaniałego, częściowo nierównego i odsłoniętego szlaku, który biegnie wzdłuż brzegów jeziora Achensee do Achenkirch. Podróż powrotna do Seespitz odbędzie się raczej łodzią niż brzegiem. Malowniczy spacer z Gaisalm do Achenkirch zajmuje około 1,5 godziny. Ci, którzy zdecydują się na dłuższą wędrówkę, powinni opuścić łódź w Pertisau i przejść do Achenkirch przez Gaisalm. Szlak łączący Pertisau z Gaisalm jest mniej wymagający niż ten łączący Gaisalm z Achenkirch. Urocza 9-kilometrowa wędrówka zajmuje około 2,5 do 3 godzin (bez zatrzymywania się na lunch w Gaisalm).
Pociąg Zillertalbahn kursuje między miastami Jenbach i Mayrhofen w dolinie Zillertal.
Linia jest bardzo ceniona przez turystów, ale jest również dobrze wykorzystywana
jako zwykły środek transportu przez mieszkańców. W ciepłych miesiącach letnich (od
czerwca do października) zabytkowe lokomotywy parowe wraz z zabytkowym
taborem werandowym obsługują specjalne pociągi skierowane do turystów dwa razy
dziennie; zimą pociągi pasażerskie obsługują nowoczesne lokomotywy spalinowe i
wagony kolejowe. Przepych minionej epoki czeka na Ciebie na pokładzie Crystal Car,
jednego z najwspanialszych wagonów, jakie kiedykolwiek gościły na wąskotorowych
torach, ozdobionego tysiącami błyszczących kryształów Swarovskiego. Wspaniałą
jednodniową wycieczką dla rowerzystów jest przejażdżka wspaniałą ścieżką
rowerową Zillertal. Płaski teren, łagodny przyrost wysokości i piękne krajobrazy
sprawiają, że jest to idealna opcja dla rowerzystów rekreacyjnych i rodzin. Pojedź
pociągiem Zillertal Train do Mayrhofen i podążaj wzdłuż rzeki Ziller w dół rzeki do
Strass. Jeśli masz czas i energię, możesz kontynuować jazdę wzdłuż ścieżki
rowerowej Innu do Jenbach. Doskonale oznakowana ścieżka rowerowa Zillertal mija
jednak kilka stacji kolejowych w dolinie Zillertal, gdzie można wsiąść do
historycznego pociągu Zillertalbahn, aby skrócić podróż i wrócić do Jenbach, jeśli
chcesz. Pociąg zapewnia bezpłatny transport rowerów, a sprzęt rowerowy można
wypożyczyć na wszystkich stacjach kolejowych (rowery miejskie, rowery dziecięce,
foteliki dziecięce i kaski).