Szlak dalekobieżny
Stubaier Höhenweg

Ponad 5000m przewyższenia, prawie 80 kilometrów długości i 8 schronisk – a to wszystko w bardzo wyjątkowej dolinie: szlak dalekobieżny Stubaier Höhenweg jest jednym z najpiękniejszych, ale też najbardziej wymagających szlaków w Alpach Wschodnich. Wędrówka składa się z siedmiu etapów i biegnie przez Alpy Sztubajskie. Atrakcją szlaku są bez wątpienia lodowce, które mijamy na etapach między Dresdner i Bremer Hütte.

Szlak oznakowany jest jako czarny szlak wędrowny i biegnie wyłącznie w terenie wysokoalpejskim. To oznacza, że wędrowcy powinni mieć pewny chód, bardzo dobrą kondycję, brak lęku wysokości i zawrotów głowy oraz oczywiście odpowiednie wyposażenie. Szlak można pokonać w obydwu kierunkach. Co również ważne, z każdego schroniska na szlaku biegnie droga w dół do doliny i z doliny do góry. W związku z tym wędrówkę można rozpocząć i zakończyć w dowolnym miejscu.

Morena lodowcowa
Lodowce na szlaku Stubaier Höhenweg
Na szlaku Stubaier Höhenweg
Na przełęczy Peiljoch między Sulzenauhütte i Dresdner Hütte
Przełęcz Peiljoch
Szlak prowadzi w terenie wysoko-alpejskim
otwórz interaktywną mapę

• Wędrówki dla osób niepełnosprawnych
  • Wędrówka do punktu wyjścia

Stopień trudności

trudny (czarny szlak górski)

Wysokość

Paź
Lis
Gru

* podane informacje są ogólne i służą jedynie jako wskazówka przy organizacji wyjazdu. Planując wyjazd prosimy wziąć pod uwagę kondycję fizyczną oraz aktualne warunki pogodowe.

Transport publiczny

Opis trasy

Dojście: Dolna stacja Kreuzjoch – Starkenburger Hütte

Przewyższenie: 394m, czas: 2,5 godziny, długość: 4,4km

Podejście do schroniska Starkenburger Hütte zaczyna się w miejscowości Neustift w dolinie Stubai. Wyjeżdżamy stąd kolejką Kreuzjoch do górnej stacji gondoli Schlick 2000 i ruszamy szlakiem pieszym do schroniska Starkenburger Hütte. Dla szukających sportowych wyzwań: do schroniska można dojść też pieszo. Z Neustift przez Kartnall-Höfe i Forcherkogel lub diretissimą przez Lärchenwiesen.

Etap 1: Starkenburger Hütte – Franz-Senn-Hütte
Przewyższenie: 739m, czas: 6 godzin, długość: 15,3km

Pierwszy etap Stbaier Höhenweg prowadzi ze schroniska Starkenburger Hütte wzdłuż pasma Kalkkögel, mijając Seejöchl poważej jeziora Schlicker See. Szlak prowadzi dalej do Sendersjöchl, w dół do Roter Wand, mijając wysoką halę Seducker Hochalm. Celem etapu jest schronisko Franz Senn Hütte

Etap 2: Franz-Senn-Hütte – Neue Regensburger Hütte

Przewyższenie: 671m, czas: 4,5 godziny, długość: 9,1km

Ze schroniska Franz-Senn-Hütte najpierw w kierunku końca doliny do Kuhgschwetz – tu zaczyna się podejście do Schrimmennieder. Po ok. 20 minutach marszu, powyżej Schrimmennieder znajduje się przełęcz Basslerjoch (2829m n.p.m.), z której rozciąga się wspaniały widok na główną grań pasma Alp Sztubajskich. Po zejściu z powrotem do Schrimmennieder szlak prowadzi w dół do schroniska Milderaunalm i dalej płasko w głąb doliny do schroniska Neue Regensburger Hütte.

Etap 3: Neue Regensburger Hütte – Dresdner Hütte
Przewyższenie: 1.009m, czas: 7 godzin, długość: 12,9km

Trzeci etap biegnie ze schroniska Neue Regensburger Hütte do jeziora Falbesoner See i stromym podejściem do Grawagrubennieder. Stąd szlak prowadzi pod jęzorem lodowca Grawawandferner do jeziora Mutterberger See i dalej łatwym zejściem do kotła Glamergrube. Po przeciwnej stronie do góry przez Wilde Grube aż do schroniska Dresdner Hütte.

Etap 4: Dresdner Hütte – Sulzenauhütte
Przewyższenie: 400m, czas: 3 godziny, długość: 4,6km

Czwarty etap prowadzi ze schroniska Dresdner Hütte do pośredniej stacji gondoli lodowca Stubai i dalej w kierunku strumienia Fernaubach i podejściem do rozstaju dróg „Trögler“ i  „Peiljoch“. Szukającym wyzwań polecamy tutaj zdobycie wierzchołka Trögler (2 godziny marszu, zejście do schroniska Sulzenauhütte: 1 godzina). Faktycznie szlak prowadzi jednak stromą, ale ubezpieczoną linami drogą. Po pokonaniu tego odcinka schodzimy serpentynami w dół, przechodząc przez lodowcową morenę do lodowca Sulzenaugletscher i dalej do schroniska Sulzenauhütte.

Etap 5: Sulzenauhütte – Nürnberger Hütte
Przewyższenie: 472m, czas: 3 godziny, długość: 4,5km

Piąty etap prowadzi ze schroniska Sulzenauhütte do jeziora Grünausee, największego jeziora Alp Sztubajskich. Dalej droga biegnie na północny-wschód do schroniska Nürnberger Hütte. Po drodze zdobyć można dwa szczyty: Mairspitze lub Gamsspitzl.

Etap 6: Nürnberger Hütte – Bremer Hütte
Przewyższenie: 631m, czas: 3 godziny, długość: 5,9km

Na tym etapie podziwiać można wpływ lodowców na ukształtowanie krajobrazu. Ze schroniska Nürnberger Hütte, szlak biegnie najpierw przez ociosane lodem płyty polodowcowe, do schroniska Zollhütte na przełęczy Simmingjöch i dalej do celu etapu, czyli schroniska Bremer Hütte.

Etap 7: Bremer Hütte – Innsbrucker Hütte
Przewyższenie: 850m w górę i 894m dół, czas: 6 godzin, długość: 10,3km

Wprawni wędrowcy, przy dobrej pogodzie, etap ten rozacząć mogą od zejścia ubezpieczonym linami i stopniami kominem, który prowadzi do jeziora Lauterer See. Mniej wprawni w górskiej przygodzie, podążają normalną drogą, która biegnie pod koleją linową. Dalej szlak prowadzi na przełęcz Trauljöch a po przebyciu kotła Trailgrube, do góry ubezpieczoną linami drogą przez ścianę Wasenwand na szczyt Pramarspitze. Przez kocioł Glättegrube i ostatnie podejście na grań Sendesgrad, u stóp majestatycznej góry Habicht, a dalej mijając jezioro Alfaier See do schroniska Innsbrucker Hütte.

Zejście: Innsbrucker Hütte – Neder
Przewyższenie: 1.391m w dół, czas: 4 godziny, długość: 10,9km

Zejście ze schroniska Innsbrucker Hütte z powrotem do doliny Stubai prowadzi w kierunku północnym, wzdłuż doliny Pinnistal aż do miejscowości Neder. Kto nie nasycił się jeszcze pięknymi widokami, ten może powędrować do górnej stacji gondoli Elferlifte i stąd zjechać kolejką w dół i dalej do Neustift.

Miejscowości wzdłuż trasy

Przyjazd

Jaką formę dojazdu Państwo preferują? Samochodem, samolotem, autobusem czy pociągiem?

Twój cel: Stubaier Höhenweg (47.14537,11.30702)

powered by Rome2Rio

Szukaj

Ilość osób

Szlaki piesze w tym regionie

Jak Ci się podobał ten artykuł?

Chcesz otrzymać od nas odpowiedź? Skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.

Do góry

Newsletter

Prenumerata darmowego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj informacje z Tyrolu – Serca Alp.