Szlak dalekobieżny
Karnischer Höhenweg

Szlal wzdłuż Alp Karnickich, tzw. Karnischer Höhenweg biegnie z zachodu na wschód wzdłuż austriacko-włoskiej granicy i liczy prawie 168km. Wędrówka tym szlakiem trwa nawet 11 dni. Po drodze podziwiać można widoki aż po same Dolomity. Ta bardzo wymagająca trasa startuje w Sillian w dolinie Hochpustertal i jest podzielona na 11 długich dziennych etapów. Celem wędrówki jest Unterhörl w regionie Kärnten.

Najpiękniejsze momenty na trasie znajdują się u jej początku: przez pierwsze dwie-trzecie trasy od szczytu Hollbrucker Spitze trasa biegnie identycznie do słynnej drogi „Friedensweg” (droga pokoju), która prowadzi przez Dolomity aż do granicy ze Szwajcarią. Droga ta została wytyczona w czasie Pierwszej Wojny Światowej i biegnie dawną linią frontu wzdłuż granicy austriacko-włoskiej. Na każdym etapie znajdziemy schroniska i gasthausy, w których można odpocząć, przenocować i coś zjeść. Na zdobywców szczytów czeka aż 30 wierzchołków jak np. Große Kinigat (2689m n.p.m.) czy Pfannspitze (2678m n.p.m.), który jest najwyższczym punktem trasy. Geologiczną różnorodność pasma górskiego Alp Karnickich obrazują tablice informacyjne między Sillian a Nassfeld. Trasę można skrócić na etapie 7 (Plöckenpass-Straße) lub 9 (w Nassfeld).

Widok z Karnischer Höhenweg
Karnischer Höhenweg
Spokojny wieczór na szlaku Friedensweg
otwórz interaktywną mapę

Punkt wyjściowy

Sillian, drugi mostek na zachód od dworca kolejowego

Punkt docelowy

• Wędrówki dla osób niepełnosprawnych
  • Wędrówka do punktu wyjścia

Stopień trudności

trudny (czarny szlak górski)

Wysokość

Paź
Lis
Gru

* podane informacje są ogólne i służą jedynie jako wskazówka przy organizacji wyjazdu. Planując wyjazd prosimy wziąć pod uwagę kondycję fizyczną oraz aktualne warunki pogodowe.

Transport publiczny

• Etap 11: diverse in Unterthörl

Do pobrania

Opis trasy

Etap 1: Sillian –  Leckfeldalm (1900m n.p.m.) – Sillianer Hütte (2447m n.p.m.) lub Obstanserseehütte (2300m n.p.m.)
Przewyższenie: 1.373m, Czas: 6,5 godzin7, długość: 13,5km, najwyższy punkt: 2448m n.p.m., stopień trudności: trudny

W Sillian kierujemy się na zachód od dworca, przez drugi mostek nad Drawą w kierunku Wichtelpark. Dalej na zachód równolegle do wody i dalej na południe serpentynami do góry. Dalej oznakowaną trasą na wschód mijając Heimkehrerkreuz (2373m n.p.m.) do góry aż do Leckfeldalm (1900m n.p.m.). Dalej na południe do góry aż do schroniska Sillianer Hütte (2447m. n.p.m.).

Etap 2: Sillianer Hütte – Obstanserseehütte (2300m. n.p.m.) – Filmoor-Standschützenhütte (2350m. n.p.m.)
Przewyższenie: 856/960m, Czas: 6,5 godziny, długość: 13,6km, najwyższy punkt: 2659m n.p.m., stopień trudności: średni (czerwone szlaki górskie)

Ze schroniska Sillianer Hütte kierujemy się na południowy wschód zostając na mniej więcej tej samej wysokości. Dalej do góry w kierunku Demut (2592m. n.p.m.). Potem na wschód do  Schöntalhöhe (2635 m. n.p.m.) i dalej do Eisenreich (2665m. n.p.m.) i do jeziora Obstansersee – poniżej schroniska o tej samej nazwie (2300m. n.p.m.). W kierunku południowo-wschodnim mijając szczyty  Pfannspitze (2678m. n.p.m.) i Großer Kinigat (2689 m. n.p.m.) aż do schroniska Filmoor-Standschützenhütte (2350m. n.p.m.).

Etap 3: Filmoor-Standschützenhütte – Porzehütte (1942m. n.p.m.)
Przewyższenie: 218/628m, Czas: 3 godziny, długość: 6,3km, najwyższy punkt: 2350m n.p.m., stopień trudności: średni

Kierować się w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż oznakowanego szlaku i dalej na pólnocny wschód do jeziora Oberer Stuckensee (2040 m. n.p.m.). Prawym brzegiem jeziora aż do ostrego zakrętu w prawo . Dalej w górę aż do schroniska Porzehütte (1942m. n.p.m.).

Etap 4: Porzehütte – Hochweißsteinhaus (1868m. n.p.m.)

Przewyższenie: 1.028/1094m, Czas: 8 godzin, długość: 17,3km, najwyższy punkt: 2488m n.p.m., stopień trudności: trudny

Podążać serpentynami do góry do Tilliacher Joch (2093m n.p.m.). Potem na wschód przez  Bärenbadegg (2431m n.p.m.), przełęcz Kesselscharte (2250m n.p.m.) i dalej na południe do Winkler Joch (2235m n.p.m.). Dalej na wschód mijając Hochspitz (2583m n.p.m.),  Steinkarspitz (2524m n.p.m.) i do przełęczy Luggauer Sattel (2385m n.p.m.). Stąd w dół do schroniska Hochweißsteinhaus (1868m n.p.m.).

Etap 5: Hochweißsteinhaus – Obere Wolayer Alm (1708m n.p.m.) – Wolayerseehütte (1960m n.p.m.)

Przewyższenie: 1.069m, Czas: 7,5 godziny, długość: 14,3km, najwyższy punkt: 2011m n.p.m., stopień trudności: średni

Podążać wzdłuż szlaku w kierunku wschodnik aż do przełęczy Giramondopass (2009m n.p.m.) i dalej do hali Oberer Wolayer Alm (1708m n.p.m.), dalej do jeziora Wolayersee i schroniska o ten samej nazwie (1960m n.p.m.).

Etap 6: Wolayerseehütte – Obere Valentinalm (1540m n.p.m.) – Gasthof untere Valentinalm (1221m n.p.m.)

Przewyższenie: 185m w górę/949m w dół, Czas: 3,5 godziny, długość: 6,4km, najwyższy punkt: 2141m n.p.m., stopień trudności: średni

Ze schroniska Wolayerseehütte na wschód w dół do Valentinalm (1540m n.p.m.), dalej serpentynami do gasthofu Untere Valentinalm (1221m n.p.m.). Stąd można przejść dalej do przełęczy Plöckenpass i dalej do doliny Angerbach.

Etap 7: Gasthof untere Valentinalm – Gasthaus Plöckenhaus (1213m n.p.m.) – Zollnersee-Hütte (1750m n.p.m.)

Przewyższenie: 1.448m, Czas: 9 godzin, długość: 19km, najwyższy punkt: 2155m n.p.m., stopień trudności: trudny

Podążając w dół szlakiem z gasthofu untere Valentinalm do gasthausu Plöckenhaus (1213m n.p.m.). Tutaj można zakończyć wędrówkę, przechodząc przez przełęcz Plöckenpass-Straße. Jeśli chcemy kontynuować wyprawę, idziemy dalej prawym brzegiem jeziora Grünsee wzdłuż potoku Angerbach na północ aż osiągniemy wysokośc 1800m n.p.m. Celem etapu jest schronisko Zollnersee-Hütte (1750m n.p.m.).

Etap 8: Zollnersee-Hütte – Straniger Alm (1501m n.p.m.) – Rudnig-Alm (1619m n.p.m.)

Przewyższenie: 820m, Czas: 7,5 godziny, długość: 20,1km, najwyższy punkt: 1990m n.p.m., stopień trudności: średni

Mijając jezioro Zollnersee kierujemy się długo na wschód, a dalej serpentynami do hali Straninger Alp (1501m n.p.m.) w dół i dalej u stóp góry Trogkopfel (2279m n.p.m.) do schrosnika Rudnig-Alm (1619m n.p.m.).

Etap 9: Rudnig-Alm – Kofelalm (1600m n.p.m.), Alpenhof Plattner (1600m n.p.m.) – Garnitzenalm (1645m n.p.m.)

Przewyższenie: 658m, Czas: 5 godzin, długość: 11,8km, najwyższy punkt: 1901m n.p.m., stopień trudności: trudny

Ze schroniska Rudnig-Alm serpentynami aż do siodła „Madritsche-Nassfeld“ (1902m n.p.m.). W tym miejscu można skrócić etap korzystając z kolejki górskiej „Millennium-Express“ w kierunku Tröpolach. Kto ma ochotę pokonać cały etap, udaje się do Kofelalm (1600m n.p.m.). Z siodła dalej drogą na wschód, mijając po drodze dwa jeziora do Alpenhof Plattner (1600m n.p.m.). Dalej przez „Sonnealpe Nassfeld” do schroniska Garnitzenalm (1645m n.p.m.).

Etap 10: Garnitzenalm – Dellacher Alm (1382m n.p.m.) – Refugio Nordio-Deffar (1430m n.p.m.) – Feistritzer Alm (1725m n.p.m.)

Przewyższenie: 1.177m do góry i 1094m w dół, Czas: 10 godzin, długość: 26,9km, najwyższy punkt: 1861m n.p.m., stopień trudności: trudny

Ze schroniska Garnitzenalm droga prowadzi bardzo długo i bez możliwości zatrzymania w schronisku do Egger Alpe. Stąd, mijając jezioro Egger-Alm-See do schroniska Dellacher Alm (1382m n.p.m.). Tutaj, jeśli ktoś postanowi podzielić ten etap na dwa, można przenocować i w dalszą część drogi wyruszyć następnego dnia. Droga prowadzi dalej serpentynami do Refugio Nordio-Deffar (1430m n.p.m.). Stąd południowym zboczem Oistering (2052m n.p.m.) do schroniska Feistritzer Alm (1725m n.p.m.)

Etap 11: Feistritzer Alm – Unterthörl (646m n.p.m.)

Przewyższenie w dół: 1.693m, Czas: 8 godzin, długość: 18,8km, najwyższy punkt: 1754m n.p.m., stopień trudności: trudny

Ze schroniska Feistritzer Alm droga prowadzi bez możliwości postoju w schronisku, do doliny do wioski Unterhörl (646m n.p.m.).

Możliwości powrotu do Sillian: z przystanku Unterthörl Süd do Villach Hbf. (Autobus), dalej z Villah Hbf. do Lienz (pociąg S1) I z Lienz pociągiem REX do Sillian.

Miejscowości wzdłuż trasy

Przyjazd

Jaką formę dojazdu Państwo preferują? Samochodem, samolotem, autobusem czy pociągiem?

Twój cel: Karnischer Höhenweg (46.74556,12.41474)

powered by Rome2Rio

Szukaj

Ilość osób

Szlaki piesze w tym regionie

Jak Ci się podobał ten artykuł?

Chcesz otrzymać od nas odpowiedź? Skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.

Do góry

Newsletter

Prenumerata darmowego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj informacje z Tyrolu – Serca Alp.