Szlak dalekobieżny
Berliner Höhenweg

Berliner Höhenweg uchodzi za trudny, dalekobieżny szlak wędrowny i prowdzi z wioski Finkenberg przez schronisko Gamshütte w samym sercu parku krajobrazowego Alp Zillertalskich. Po drodze wędrowcy podziwiać mogą ośnieżone szczyty lodowców i niezwykłą przyrodę na wysokogórskim szlaku. Perełką na szlaku jest schronisko Berliner Hütte. To największe schronisko w Tyrolu należące do Alpenverein i pierwsze, które trafiło na listę zabytków. Swoją popularność schronisko zawdzięczna niezwykle urządzonym wnętrzom: drewniane panele na ścianach, drewniane, iście cesarskie żyrandole czy sala jadalna o wysokości ponad 5m, czynią to miejsce zupełnie wyjątkowym.

Szlak oznakowany jest jako czarny i wymaga doświadczenia w wędrówkach po trudnych i wymagających bardzo dobrej kondycji szlakach. Na trasie do pokonania jest 85km i 6600m przewyższenia. Wędrówkę można oczywiście skrócić: z każdego ze schronisk prowadzi szlak do doliny.

Wejście do Berliner Hütte
Berliner Hütte widziana z lotu ptaka
Berliner Hütte na tle Zillertaler Hauptkamm

• Wędrówki dla osób niepełnosprawnych
  • Wędrówka do punktu wyjścia

Stopień trudności

trudny (czarny szlak górski)

Wysokość

Paź
Lis
Gru

* podane informacje są ogólne i służą jedynie jako wskazówka przy organizacji wyjazdu. Planując wyjazd prosimy wziąć pod uwagę kondycję fizyczną oraz aktualne warunki pogodowe.

Transport publiczny

• Dostępne środkami komunikacji publicznej

Parking

Parking przy dolnej stacji godnoli Finkenberger Almbahnen

Noclegi (wcześniej należy dokonać telefonicznej rezerwacji miejsca w schronisku!)

• Etap 1: Gamshütte, Pitzenalm, Friesenberghaus

Do pobrania

Opis trasy

Dojście na szlak: z wioski Finkenberg do schroniska Gamshütte
Przewyższenie: 1.084m, Czas: 4,5 godziny, długość: 6,8km, najwyższy punku: 1.918m n.p.m., stopień trudności: średni

Aby dojść na szlak startujemy w centrum wioski Finkenberg. Droga najpierw prowadzi przez Dornau w kierunku Brunnhaus. Za boiskiem piłkarskim odbijamy na drogę nr. 533 (Hermann-Hecht-Weg) i podchodzimy szlakiem wijącym się serpentynami do góry do Kraxentrager. Stąd dalej do schorniska Gamshütte. Krótszy, ale bardziej stromy wariant prowadzi z gospody Gamsgrube diretissimą przez las aż do zbiegu dróg z Hermann-Hecht-Weg.

Etap 1: Gamshütte - Friesenberghaus
Przewyższenie: 1.207m, Czas: 7 godzin, długość: 14,9km, najwyższy punku: 2513m n.p.m., stopień trudności: trudny

Ze schroniska Gamshütte (1.921m n.p.m.) droga biegnie do szczytu Vorderer Grinbergspitze (2.687 Meter), przed którym odbijamy w lewo na szlak Berliner Höhenweg. Przechodząc przez bloki skalne docieramy do brzegu jeziora Wesendlekarsee. Wzdłuż ujścia jeziora docieramy do drogi „Breitlahner-Friesenberghaus”, która prowadzi do schroniska Friesenberghaus na wys. 2477m n.p.m.)

Etap 2: Friesenberghaus – Olpererhütte – Furtschaglhaus
Przewyższenie: 663m, czas: 5,5 godziny, długość: 14,1km, najwyższy punku: 2624m n.p.m., stopień trudności: trudny

Z Friesenberghaus szlak biegnie najpierw kawałek w dół w stronę jeziora Friesenbergsee i potem stromymi serpentynami w góra na wysokość 2602m n.p.m. aż do grani Friesenbergscharte. Dalej szlakiem do schroniska Olpererhütte na wys. 2389m n.p.m. Stąd najpierw kawałek w dół i potem do jeziora zaporowego Schlegeisspeicher. Docierając do brzegu jeziora skręcamy w prawo i mijając parking przechodzimy przez mostek i odbijamy w lewo w kierunku Zamsgatterl. Stąd do końca jeziora zaporowego, przez strumień do rozstaju dróg. Stąd dalej serpentynami do góry w kierunku schroniska Furtschglhaus.

Etap 3: Furtschaglhaus – Berliner Hütte
Przewyższenie: 908m, Czas: 6,5 godziny, długość: 8,3km, najwyższy punku: 3.106m n.p.m., stopień trudności: trudny

Start w schronisku Furtschaglhaus. Szlak biegnie w kierunku grani Schönbichler Scharte (3.060m n.p.m.) i dalej w prawo, ubezpieczonym stalową liną przejściem po blokach skalnych na wysokość 2763m n.p.m., skąd rozciąga się piękny widok w stronę Berliner Hütte. Dalej przez południową ścianę grani do źlebu Garberkar i do północnej bocznej moreny Waxeggkees. Dalej aż do rozstaju dróg i trzymając się prawej strony przez strumień i dalej w górę przez bloki skalne do schroniska Berliner Hütte (2044m n.p.m.)

Etap 4: Berliner Hütte – Greizer Hütte

Przewyższenie: 1.255m, czas: 7,5 godz., długość: 10,3km, najwyższy punku: 2.875m n.p.m., stopień trudności: trudny

Ze schroniska Berliner Hütte drogą nr. 502 do jeziora Schwarzsee na wysokości 2472m n.p.m. Kilka stromych serpentyn i dalej do źlebu Rosskar i grani Mörchenscharte 2872m n.p.m. Stromym, ubezpieczonym liną szlakiem do góry przez strumień Floitenbach i dalej drogą nr. 502 do schroniska Greizer Hütte.

Etap 5: Greizer Hütte – Kasseler Hütte
Przewyższenie: 689m, Czas: 5 godzin, długość: 9,4km, najwyższy punku: 2703m n.p.m., stopień trudności: średni

Ze schroniska Greizer Hütte dalej drogą nr. 502 do grani Lapenscharte pomiędzy wierzchołkami Gigalitzturm i Lapenspitze. Dalej przez ok. godzinę szlak biegnie w dół w kierunku schroniska Gründe-Wand-Hütte. W połowie drogi szlak odbija na ubezpieczony liną wąwóz Eisenklamm i dalej do schroniska Kasseler Hütte.

Etap 6: Kasseler Hütte – Karl-von-Edel-Hütte
Przewyższenie: 799m, Czas: 8 godzin, długość: 12,9km, najwyższy punku: 2489m n.p.m., stopień trudności: średni

Szlakiem Aschaffenburger prowadzi długa i wymagająca droga aż do schroniska Karl-von-Edel Hütte.

Zejście: Karl-von-Edel-Hütte – Mayrhofen

Przewyższenie w dół: 1614m, Czas: 4 godziny, długość: 8,8km, najwyższy punku: 2.235m n.p.m., stopień trudności: łatwy

Zejście do wioski Mayrhofen ze schroniska Karl-von-Edel-Hütte biegnie dosyć przyjemną i w większości mało stromą drogą. Długość trasy i różnica wysokości mogą dać się ostatniego dnia mocno we znaki.

Miejscowości wzdłuż trasy

Przyjazd

Jaką formę dojazdu Państwo preferują? Samochodem, samolotem, autobusem czy pociągiem?

Twój cel: Berliner Höhenweg (47.15422,11.82427)

powered by Rome2Rio

Szukaj

Ilość osób

Jak Ci się podobał ten artykuł?

Chcesz otrzymać od nas odpowiedź? Skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.

Do góry

Newsletter

Prenumerata darmowego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj informacje z Tyrolu – Serca Alp.