Fernsteinsee bei Nassereith, © Tirol Werbung / Bernhard Aichner
Festung Altfinstermünz bei Nauders, © Tirol Werbung / Bernhard Aichner
Festung Ehrenberg und die Highline 179 bei Reutte, © Tirol Werbung / Lisa Hörterer
Blick zur Kronburg bei Landeck., © Tirol Werbung / Martin Venier

Szlak dalekobieżny
Via Claudia Augusta

Dawniej był to ważny szlak handlowy, który prowadził wzdłuż Dunaju do Morza Adriatyckiego. Dzisiaj szlak ten to przepiękna, kilkuetapowa droga dla wędrowców, miłośników przyrody i kultury. Via Claudia Augusta łączy w sobie elementy aktywnego wypoczynku, wiedzy historycznej i radości z odkrywania nowych miejsc. Odcinek bignący przez Tyrol liczy 150km a podczas wędrówki można dowiedzieć się więcej o przyrodzie, ludziach i historii. Szlak prowadzi przez Park Krajobrazowy Reutte, nad jezioro Heiterwanger See i masyw Zugspitz. Dalej przez przełęcz Fernpass do Imst i Landeck, doliną Innu pełną średniowiecznych zamków i wąwozów. Dalej przez region Tiroler Oberland i przełęcz Reschenpass do Włoch. 9 tyrolskich etapów to całodniowe wędrówki, na których wymagana jest dobra kondycja. Etapy można jednak skrócić lub wydłużyć. Przed 2000 lat Cesarz Klaudiusz rozbudował ten szlak tak, że stał się pierwszą, prawdziwą drogą komunikacyjną biegnącą przez Alpy. Do dziś wzdłuż drogi znajdują się ważne węzły komunikacyjne. Cały szlak ma 600km długości o podzielony jest na 30 etapów między Donauwörth a Wenecją.

otwórz interaktywną mapę

Paź
Lis
Gru

* podane informacje są ogólne i służą jedynie jako wskazówka przy organizacji wyjazdu. Planując wyjazd prosimy wziąć pod uwagę kondycję fizyczną oraz aktualne warunki pogodowe.

Opis trasy

Etap 1: Füssen – Pinswang – Reutte

Przewyższenie do góry/w dół: 345/283m, czas: 4 ¾h, długość: 15,8km

Z wioski Füssen szlak biegnie wzdłuż rzeki Lech i drogi nr. 396. Między grzbietami gór Stiglberg i Kratzer dalej do Unter- i Oberpinswang, przez przełęcz Kniepass do jeziora Urisee, w którym warto się na chwilę zanurzyć. Dalej przez Mühl do miasta Reutte

Etap 2: Reutte – Klause Ehrenberg – Heiterwang – Bichlbach

Przewyższenie do góry/w dół: 301/77m, czas: 4 ½ h, długość: 14,8km

Z centrum Reutte szlak wije się do góry do ruin zamku Ehrenberg, z którego rozciąga się widok na Außerfern. Same ruiny dają wgląd w historię handlu. Warto więc zaplanować trochę więcej czasu na zwiedzanie. Wielką atrakcją ruin jest most wiszący. Kto woli ominąć Ehrenberg, wędruje doliną przez Klausenwald do Heiterwang i dalej do brzegu jeziora Heiterwanger See i jeziora Plansee. Końcem tego etapu jest Bichlbach, którego główna droga jest częścią historycznego szlaku Via-Claudia-Augusta.

Etap 3: Bichlbach – Lermoos – Biberwier

Przewyższenie do góry/w dół: 159/252m, czas: 3 ¾h, długość: 12,5km

Z Bichlbach szlak prowadzi dalej oryginalną, starożytną drogą przez sąsiadujące wioski Engle i Lähn. W Lermoos widok roziąga się na strome zbocza masywu Zugspitz. Tutaj na pewno warto zboczyć z trasy i wyjechać kolejką Zugspitzbahn na plateau Zugspitz albo do Ehrwald. W Lermoss starożytni budowniczy musieli zabezpieczyć podmokłą drogę ścinając tysiące drzew. Dziś to już historia i możemy suchą stopą wędrować dalej do Biberwier.

Etap 4: Biberwier – Fernpass – Nassereith

Przewyższenie do góry/w dół: 312/455m, czas: 5 ½ h, długość: 17km

Z Bieberwier szlak prowadzi na szczyt przełęczy Fernpass. Po drodze mijamy kilka jezior górskich. Fernpass powstał z olbrzymiego osuwiska kamieni, do którego doszło 4000 lat temu. Do dziś miejsce to fascynuje swoją przyrodą. Szlak biegnie dalej krzyżyjąc się z oryginalną drogą, która dziś jest drogą wojewódzką Fernpass-Straße i prowadzi do pełnego tajemnic jeziora Fernsteinsee, pośrodku którego znajduje się wyspa a niej ruiny zamku Lustschloss. U brzegu jeziora króluje zamek Schloss Fernstein. Szlak biegnie dalej przez wioskę Sankt Wendelin do Nassereith.

Etap 5: Nassereith – Tarrenz – Imst

Przewyższenie do góry/w dół: 235/276m, czas: 5h, długość: 17km

Z Nassereith rozciąga się widok na dolinę Gurgltal, szlak pieszy biegnie oryginalną drogą rzymską wzdłuż południowego zbocza. Cały czas mamy tu widok na przepiękną, szeroką dolinę i jej wioski. W Tarrenz przechodzimy na drugą stronę doliny i wędrujemy w dół do Imst. Wszystkie trzy miejscowości łączy tradycja karnawałów, której historię poznać można w miejscowy muzeum. W Gurgltal warto zwiedzić Knappenwelt Gurgltal, w której poznać można tradycję kopalnianą regionu czy zwiedzić browar Starkenberg. Historia miasta Imst sięga natomiast czasów jeszcze przed Cesarstwem Rzymskim.

Etap 6: Imst – Zams – Landeck

Przewyższenie do góry/w dół: 374/334m, czas: 6 ½ h, długość: 22,4km

Z Imst szlak Via Claudia Augusta biegnie przez dolinę Innu. Warte zobaczenia są na pewno łęgi Milser Au oraz wioska przygodowa Erlebnisdorf Trofana Tyrol. Po przekroczeniu rzeki Inn wędrujemy przez wioski w stronę ruin zamku i klasztoru Kronburg, która króluje na skalnym szczycie. Celem etapu jest miejscowość Landeck, w której zwiedzić można muzeum zamku oraz wiele innych ciekawych zabytków.

Etap 7: Landeck – Fließ – Ried im Oberinntal

Przewyższenie do góry/w dół: 335/282m, czas: 5 ½ h, długość: 18,7km

Z Landeck szlak prowadzi serpentynami do góry na wysokość 1000m n.p.m., przez Fließer Platte do wioski Fließ. Tu znajduje się centrum informacyjne Via Claudia Augusta, które w ciekawy sposób opowiada historię szlaku rzymskiego. Z Fließ wędrujemy dalej z do doliny Innu wzdłuż rzeki. Celem etapu jest wioska Ried im Oberinntal. Etapy od Landeck do Ried przebiegają oryginalną droga rzymską, na której znajdują się budowle z różnych epok historycznych.

Etap 8: Ried im Oberinntal – Pfunds

Przewyższenie do góry/w dół: 411/328m, czas: 5h, długość: 16,3km

Poniżej słonecznego plateau Serfaus-Fiss-Ladis, szlak biegnie wzdłuż Innu. W Tösens znajduje się most w skale w stylu rzymskim, który pochodzi z okresu średniowiecza. Szlak biegnie dalej drogą rzymską, przez wioski do Pfunds. Po drodze warto zwiedzić wąwóz Radurschlklamm czy plateau Hochtal Pfundser Tschey.

Etap 9: Pfunds – Altfinstermünz – Nauders – Reschensee

Przewyższenie do góry/w dół: 180/22m, czas: 4h, długość: 15,2km

Końcowy etap wędrówki prowadzi z Pfunds przez dolinę Innu do fortecy Altfinstermünz, w której znajduje się muzeum. Pokonując charakterystyczny most szlak prowadzi w górę do Hochfinstermünz – stąd odjeżdża autobus, który zabiera wędrowców do Nauders. Aktualnie nie ma innej drogi. Z Nauders szlak prowadzi dalej drogą rzymską przez przełęcz Rechenpass (1507m n.p.m.) do Włoch do jeziora Reschensee. Atrakcją fotograficzną jest bez wątpienia wieża zatopionej niegdyś w jeziorze wioski.

Informacje o miejscowości

Przyjazd

Jaką formę dojazdu Państwo preferują? Samochodem, samolotem, autobusem czy pociągiem?

Twój cel: Via Claudia Augusta (48.71574,10.77271)

powered by Rome2Rio

Szukaj

Ilość osób

Jak Ci się podobał ten artykuł?

Chcesz otrzymać od nas odpowiedź? Skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.

Do góry

Newsletter

Prenumerata darmowego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj informacje z Tyrolu – Serca Alp.