Narty w Tyrolu, © Tirol Werbung
Narty w Tyrolu, © Tirol Werbung

Poprawa techniki jazdy na nartach – 9 wskazówek

Nikolaus Niedermoser ze szkółki narciarskiej Skischule Neustift w dolinie Stubaital w naszej serii filmików na youtube daje wskazówki, jak poprawić technikę jazdy na nartach. Fascynujące w narciarstwie jest to, że co roku można nauczyć się czegoś nowego i polepszyć swoje umiejętności. Nieważne czy krótkie skręty, skręt carvingowy, jazda na switchu, w parku po kickerach czy w głębokim puchu: prawidłowa technika poprawia radość z jazdy. Tutaj znajdziesz wskazówki od naszego eksperta.

1. Jazda krótkim skrętem

Na wąskich stokach narciarskich albo drogach łączących stoku nie ma dużo miejsca na długi skręt – tutaj liczą się szybkie, krótkie skręty, które też od razu wyglądają bardziej elegancko.

Kurzschwung-Technik

Wskazówka od Nika: górna część ciała powinna być spokojna, podczas gdy nogi wykonują skręty w prawo i lewo. Dociśnij porządnie kanty. Wyobraź sobie, że jedziesz lekko pochylony w tunelu, żeby nie uderzyć głową o sufit. Dobrym ćwiczeniem na początek jest tzw. Hockeystop, który wygląda jak manewr hamowania w łyżwiarstwie.

2. Technika carvingowa

Kochasz prędkość podczas jazdy na nartach? Carving to w tym wypadku idealna technika jazdy dla ciebie. Warunkiem jest jednak, że stok jest wystarczająco szeroki i pusty.

Carving-Technik

Wskazówka od Nika: nie driftuj, tylko jedź po łuku krawędzi – w idealnym wypadku końce nart jadą tym samym śladem co ich przody. Narta dolna jest tu szefem. Przed wejściem w skręt pochylasz się lekko do przodu a narty przechylasz do środka. Inicjuj zakręt przednią częścią stopy. Mając już trochę wprawy można bawić się siłą odśrodkową i poczuć prawdziwą radość z jazdy carvingiem.

3. Pokonywanie stromych zboczy

Strome ściany to wyzwanie dla każdego narciarza, ale przy odpowiedniej technice jazdy, przyniesie wam mnóstwo zabawy.

Steilhänge fahren

Wskazówka od Nika: Mniej doświadczeni narciarze, którzy nie mają wprawy w jeździe po stromych trasach, mogą po prostu się po nich obsunąć w ten sposób, że dociskają dolną nartę a tułów pochylony jest lekko do doliny. Doświadczeni narciarze dociskają kanty nart krótko i mocno do śniegu i prostują lekko sylwetkę po każdym skręcie. W ten sposób unosimy lekko tyły nart co pozwala na szybsze wykonanie skrętu w linii spadku. Ta technika jest też przydatna w trudnym terenie. Dobrym ćwiczeniem na początek są „śliskie schody“ i Hockeystop.

4. Jazda w trudnych warunkach

Szczególnie wczesnym rankiem stoki narciarskie mogą być twarde jak kamień. W ciągu dnia robią się bardziej miękkie a po południu mogą tworzyć się muldy. Dzięki wskazówkom od Nika, poradzisz sobie również w trudnych warunkach na stoku.

Fahren bei schwierigen Bedingungen

Wskazówka od Nika: Na oblodzonych stokach zmniejsz tempo i korzystaj prawidłowo z kantów nart. Dociskaj szczególnie dolną nartę i unikaj pochylenia do tyłu w ten sposób, że wchodząc w skręt przenieś środek ciężkości jak najbardziej do przodu. W najgorszym wypadku, zawsze możesz ześlizgnąć się z nartami bokiem po stoku. Jeżdżąc po muldach możesz wykorzystać zaspy śniegu jako pomoc przy skręcie. Pamiętaj, żeby trzymać nogi razem.

5. Freestyle: Switch, Jumps, Rails & Boxes

Chcesz spróbować freestyleu? Zacznij od ćwiczenia na switchu czyli jazdy na nartach tyłem. To podstawa przy wykonywaniu akrobacji jak np. straight jumps czy jazdy po railach czy boxach.

Freestyle: Switch, Jumps, Rails & Boxes

Wskazówka od Nika: Technikę jazdy na switchu najlepiej trenować na płaskim stoku, gdzie jest dużo miejsca. Przy zmianie kierunku jazdy obróć się przez ramię zwrócone do stoku w kierunku jazdy. Jeśli chcesz spróbować w snow parku jazdy na kickerze, wykonaj najpierw kilka skoków wprzód w lekkim przysiadzie. Pamiętaj, żeby utrzymać pozycję na środku nart. Pierwsze skoki z obrotem ćwicz na małych muldach. Przy odbiciu obróć cię ciałem wokół własnej osi ale utrzymaj wzrok w punkcie, w którym chcesz wylądować. Nogi idą za rotacją tułowia. Żeby udoskonalić slide, najlepiej ćwicz technikę jazdy do przodu po szerokim boxsie w snow parku. Nie używaj kantów nart! Na koniec możesz spróbować wskoczyć na box po obrocie o 90-stopni. Trzymaj nogi i narty szeroko a środek ciężkości utrzymaj na środku nart. Upewnij się wcześniej, że na boxsie nie ma nierówności.

6. Jazda po muldach

W wielu ośrodkach znajdziecie przygotowane stoki pełne muld. Jeśli opanujecie dobrze technikę jazdy po muldach, możecie nazywać się królami jazdy alpejskiej. Do tego musicie jednak dobrze opanować technikę jazdy krótkim skrętem.

Buckelpistenfahren

Wskazówka od Nika: Wjeżdżając między muldy zegnij lekko kolana i przyciągnij do góry, odwróć przody nart w dół doliny i ślizgaj między muldami. Trzymaj nogi razem. W żargonie narciarskim to technika kompensacji. Na początek poćwicz technikę na skraju stoku.

7. Typowe błędy

Odchylenie do tyłu, pozycja do środka, rotacja: to najczęstsze błędy, których da się uniknąć za pomocą prostych tricków.

Typische Fahrfehler

Wskazówka od Nika: Jeśli podczas jazdy na nartach cały czas czujesz stopy a uda palą, prawdopodobnie jeździsz zbyt odchylony do tyłu. Pochyl tułów lekko do przodu, dociśnij piszczele lekko do butów. Najlepszym ćwiczeniem jest prostowanie rąk do przodu podczas zjazdu. Jeśli podczas skrętu pochylasz się tułowiem za bardzo do środka, wyobraź sobie, że w każdym skręcie znajduje się na zewnątrz duży czerwony guzik, który musisz nacisnąć. Dzięki temu tułów utrzyma pozycją na dolnej narcie. Niektórzy narciarze inicjują skręt rotując tułowiem. Aby tego uniknąć trzymaj bark, który znajduje się po wewnętrznej stronie skrętu skierowany do przodu.

8. Jazda w puchu

Jazda w puchu to jak jazda po wacie. Oto kilka wskazówek, które pozwolą wam w pełni rozkoszować się jazdą w głębokim śniegu.

Tiefschneefahren

Wskazówka od Nika: Podłoże w puchu jest bardzo miękkie, w przeciwieństwie do jazdy po trasach. Dlatego jeżdżąc w puchu trzeba opanować strach przed skrętem. Na początek trenuj jazdę na wprost na płaskim stoku, uginając i prostują podczas jazdy kolana. Zaobserwujesz, że przody nart będą się pojawiać i znikać w śniegu. To jest dokładnie ta technika, której potrzebujesz aby wykonać skręt w puchu. Następnie ćwicz lekkie skręty w prawo i w lewo, abo wyczuć swój rytm. Unikaj odchylania się do tyłu! Szerokie narty freerideowe ułatwiają jazdę w puchu. Nidy nie wyjeżdżaj poza trasy samemu, pamiętaj o właściwym wyposażeniu freerideowym i odpowiedniej wiedzy o jeździe w puchu oraz zagrożeniach związanych z lawinami.

9. Wskazówki poza trasami

Zanim wyjedziesz poza trasy, zapamiętaj kilka wskazówek.

Sicherheitstipps abseits der Piste

Wskazówka od Nika: Wcześnie rano, zanim wyjedziesz w góry sprawdź aktualny raport lawinowy. Pamiętaj o odpowiednim wyposażeniu lawinowym: detektorze lawinowym, plecaku z łopatą, sondą i apteczką pierwszej pomocy oraz telefonie komórkowym. Jeśli posiadasz plecak z opcją Airbag, koniecznie zabierz go ze sobą. Nigdy nie wyjeżdżaj poza trasy sam. Już mała kontuzja może przysporzyć dużych problemów, jeśli jesteśmy sami w terenie. Przed wyprawą sprawdź detektor – nawet najdroższy sprzęt nic nie da, jeśli nie działa poprawnie. Staraj się dla odświeżenia wiedzy co roku brać udział w kursie lawinowym. Podczas urlopu w nieznanym ternie, wynajmij przewodnika górskiego lub instruktora, który pokaże ci najlepsze stoki i zwróci uwagę na możliwe zagrożenia.

Życzymy wspaniałej zabawy na stoku! Linki do filmików znajdują się tutaj.

Jak Ci się podobał ten artykuł?

Chcesz otrzymać od nas odpowiedź? Skontaktuj się z nami przez formularz kontaktowy.

Do góry

Newsletter

Prenumerata darmowego newslettera. Bądź na bieżąco i otrzymuj informacje z Tyrolu – Serca Alp.